Het aanstellen van een preventiemedewerker in je bedrijf is belangrijk!
Maar waarom eigenlijk?
1. Veiligheid op de werkvloer: Een preventiemedewerker zorgt er samen met de medewerkers voor dat het veilig blijf. Hij/zij helpt met bijvoorbeeld het identificeren van gevaren en het nemen van maatregelen om ongevallen of gezondheidsproblemen te voorkomen.
2. Wettelijke verplichting: De Arbowet verplicht werkgevers een preventiemedewerker aan te stellen in bedrijven met meer dan 25 medewerkers. Saai hoor, een verplichting… maar als het dan toch moet, doe het dan, dan heb je er als bedrijf alleen maar voordelen van. De preventiemedewerker is immers een belangrijke veiligheidsschakel tussen de werkvloer en de beleidsmakers. Zo weet je sneller waar er veiligheidsverbeteringen mogelijk zijn en is het aanpakken van de kleine risico’s ook mogelijk, die worden immers anders niet gemeld.
3. Verminderen van ziekteverzuim: Door te zorgen voor een gezonde werkomgeving en het voorkomen van fysieke of mentale overbelasting, kan het ziekteverzuim in je bedrijf verminderd worden. Dit bespaart kosten en zorgt voor een hogere productiviteit.
4. Verbetering van de bedrijfscultuur: Werknemers voelen zich ook gewaardeerd wanneer hun gezondheid en veiligheid serieus wordt genomen. Dit kan bijdragen aan een positieve bedrijfscultuur, hogere motivatie en een lager verloop van personeel.
Hoe nu verder?
Heeft jullie bedrijf nog geen Preventiemedewerker(s) aangesteld? Sla er dan de Risico-inventarisatie op na, want hierin staat aangegeven hoeveel Preventiemedewerkers nodig zijn en wat hun taken moeten zijn. Het is immers maatwerk!!
Wil je je preventiemedewerker(s) een goede basis meegeven? Meld hem, haar of hen dan aan voor een 1 daagse workshop. Wij leren hen hoe ze effectief kunnen functioneren zodat jullie organisatie kan ontdekken hoe een goede preventiemedewerker het verschil kan maken!
Marianne Mulder
VCMCM